اپراتور مجازي شبکه تلفن همراه که يک بحث مطرح شده در سراسر جهان است و به موضوع داغي در ايران هم تبديل شده است، نوعي اپراتور تلفن سيار است که با بستن قرارداد با اپراتورهاي ديگر که داراي زيرساخت ارتباطي در کشور هستند، اين امکان را به صورت عمده تهيه و با ارزش افزوده هاي منطبق با جامعه هدف، با برند خود به بازار عرضه ميکنند. هدف نهايي از حضور اپراتور مجازي افزايش کيفيت و کاهش قيمت اين خدمات در يک فضاي رقابتي است.
تفاوت اپراتور مجازي با ساير اپراتورها
بايد گفت که اپراتور مجازي يا MVNO ها قرار نيست خدمات متفاوتي را به مشترکان خود ارائه دهند و مي توان گفت علاوه بر اينکه اين نوع اپراتور ميتواند با استفاده از بستر تلفنهاي همراه محتوا و اپليکيشنهاي داخلي را ارائه دهد، مهمترين کارکردش ايجاد فضاي رقابتي در بازار خدمات موبايلي است که درنهايت انتظار مي رود به تعديل قيمتهاي خدمات و بهبود کيفيت آن به نفع مشتريان بينجامد.
بر اساس توضيحات سازمان تنظيم مقررات ارتباطات، اپراتور چهارم که به عنوان اپراتور مجازي در کشور فعاليت خواهد کرد، همان سرويسهاي مشابه اپراتورهاي موجود را ارائه ميدهد و عمده تفاوتي که خواهد داشت، اين است که شبکه دسترسي يا همان طيف راديويي را ندارند. در واقع اپراتورهاي مجازي به عنوان واسطههايي حرفهاي براي فروش انواع خدمات موبايلي بين اپراتورهاي اصلي و مشترکان وارد اين بازار خواهند شد.
مزاياي اپراتور مجازي
ورود چند اپراتور مجازي به اين بازار ميتواند به تعديل تعرفهها کمک کند. با توجه به اين که اپراتورهاي تلفن همراه در حال حاضر در حال بالا بردن تعرفههاي خود براي کسب سود بيشتر هستند، همين گفته باعث طرح اين سوال مي شود که اپراتورهاي چهارگانه که در حال حاضر از بازار خدمات موبايلي و ارائه مستقيم آن به مشترکان سود بالايي را دريافت کنند، چگونه با واسطه قرار دادن چند اپراتور مجازي از سود خود ميگذرند؟
براي حل اين مشکل حمايت از اپراتور مجازي با در اتخاذ سياستهاي اام و تشويق در برابر اپراتورهاي اصلي در گامهاي اوليه فعاليت MVNO ها است.
البته در نهايت خود سازمان تنظيم مقررات نيز به اين امر که ممکن است تلاشهاي برخي از شرکتهايي که مايل به ورود در بحث اپراتور مجازي هستند با شکست مواجه شود، واقف است و اعلام کرده که اگرچه شايد تنها پنج يا شش اپراتور مجازي بتوانند در کشور موفق عمل کنند اما سياست رگولاتوري اين است که با توجه به کشش بازار فرصت را در اختيار متقاضيان براي ايجاد اين نوع اپراتور قرار دهند.
به اعتقاد اين سازمان، در بازار موبايلي غير اشباع، اپراتورهاي مجازي رقيب MNOها يا همان اپراتورهاي تلفن همراه خواهند شد و با توجه به نياز اپراتور مجازي به برخي زيرساختهاي MNOها، اين اپراتورها توان رقابت در بازار ارتباطات کشور را نخواهند داشت.
وب سايت رند راهي براي آگاهي بخشي به شما عزيزان در زمينه اپراتورهاي مختلف مجازي است ايت وب شما را براي استفاده از اپراتورهاي مجازي آگاه مي کند و راهي ساده و آسان براي استفاده جمعي و اين سايت پس شما عزيزان مي توانيد براي راحتتر شدن خود در زمينه آگاهي در مورد اپراتور هاي مجازي است.
درباره این سایت